چای ماسالا

چای ماسالا محبوب ترین چای هند محسوب می شود. این چای، بسیار خوش عطر و طعم است که طرفداران بسیاری به دنبال استفاده های متفاوت و ترکیبات مختلف در این چای هستند. طبع این چای گرم بوده و یک گزینه عالی برای فصول سرد سال به شمار می آید

 

 

از خواص چای ماسالا برای سلامتی چه می‌دانید؟

چای ماسالا یک نوشیدنی خوش‌عطر، خوش طعم و تند متعلق به هندوستان و ترکیبی از ادویه‌ها و مواد مختلف است. مهمترین ادویه‌های موجود در چای ماسالا شامل زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه هستند. چای ماسالا را می‌توان با آب یا شیر گرم سرو کرد. چای ماسالا خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد؛ به عنوان مثال از جمله خواص چای ماسالا می‌توان به کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، کمک به هضم و کاهش وزن اشاره کرد. در این مقاله به بررسی خواص چای ماسالا برای سلامتی، طرز تهیه چای ماسالا و در نهایت عوارض چای ماسالا می‌پردازیم

کمک به لاغری

طبع گرم چای ماسالا یکی از بهترین محرک‌ها جهت کاهش وزن و چربی‌سوزی است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در چای ماسالا، به تجزیه چربی و کاهش میزان کالری دریافتی از غذاها به بدن انسان کمک می‌کند. به عنوان مثال وجود مقادیر فلفل سیاه در ترکیبات ماسالا مانع از تجمع چربی اضافه در بدن، بخصوص در ناحیه شکم و زیر شکم می‌شود. البته که چای ماسالا برای لاغری به ‌تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و در کنار آن، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی سالم و صحیح تاثیرگذار است.

تنظیم قند خون

بهبود سلامت قلب شواهد و مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که این چای برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای روی حیوانات انجام شد که نتیجه‌اش نشان می‌داد دارچین موجود در ترکیبات چای ماسالا موجب پایین آوردن فشار خون می‌شود و این برای مبتلایان به فشار خون خبری مسرت‌بخش بود.

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌گردد از چای ماسالایی که در کافه‌ها سرو می‌شود، استفاده نکنند زیرا قند و شکر فراوانی دارد.

 

بهبود سلامت قلب

همچنین مصرف دارچین در افراد مبتلا به کلسترول باعث کاهش ۳۰ درصدی سطح کلی کلسترول، کلسترول بد و تری گلیسیرید می‌شود. علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که چای سیاه استفاده ‌شده در چای ماسالا، سطح کلسترول خون را به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آورد.

شواهد و مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که این چای برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای روی حیوانات انجام شد که نتیجه‌اش نشان می‌داد دارچین موجود در ترکیبات چای ماسالا موجب پایین آوردن فشار خون می‌شود و این برای مبتلایان به فشار خون خبری مسرت‌بخش بود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این نوشیدنی معطر، حاوی دارچین و میخک است که هردو برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. هنگامی که این‌ دو ادویه با هم استفاده شوند، اثر دارویی یکدیگر را افزایش می‌دهند. این چای به سالمندان کمک می‌کند تا از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند و فواید دارویی زیادی دارد.

پیشگیری از سرطان

مطالعات روی دارچین، زنجبیل و هل ثابت می‌کند که ترکیبات چای ماسالا در پیشگیری از سرطان بسیار مفید هستند. مطالعات روی موش‌ها نشان داده که هل فعالیت آنزیم‌هایی را که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند افزایش داده و می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی دهان جلوگیری کند.

تسکین درد قاعدگی

یکی از خواص کمتر شناخته شده و البته بسیار کاربردی چای ماسالا، مبارزه با درد قاعدگی و درد پیش از قاعدگی است. ترکیبات و ادویه‌های موجود در چای ماسالا با طبع گرم و استثنایی خود، تأثیرات آرام‌بخشی روی اعصاب و عضلات دارند و موجب کاهش درد و گرفتگی‌های دوران قاعدگی می‌شوند. علاوه بر این خواص ضدالتهابی این ادویه‌ها در پیشگیری از دردهای شکمی حین قاعدگی نیز مؤثر است.

افزایش سطح انرژی

در میان مواد تشکیل‌دهنده ماسالا، چای سیاه نیز وجود دارد. این ماده که یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های ما ایرانیان محسوب می‌شود، دارای مقادیر مناسبی از کافئین است که باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. از سوی‌ دیگر، سایر ادویه‌های موجود در چای ماسالا اثرات جانبی کافئین را متعادل می‌کنند. عطر و طعم قوی چای ماسالا، همراه با دوز قوی کافئین آن به افراد کمک می‌کند تا در طول روز پرانرژی بمانند.

درمان سرماخوردگی

ترکیبات ماسالا دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند. این موضوع چای ماسالا را تبدیل به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت پیشگیری از گرفتگی بینی و سرماخوردگی می‌کند. میخک و زنجبیل موجود در ماسالا، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در درمان سرفه مؤثر است. جالب است بدانید که اگر روزانه یک فنجان چای ماسالا بنوشید، خود را در برابر سرماخوردگی ایمن کرده‌اید.

بهبود هضم غذا

محتویات این چای به فرآیند هضم کمک می‌کند و افزودن زنجبیل، این تأثیر را شدت می‌بخشد. افرادی که هر روز از این نوشیدنی مصرف می‌کنند، ممکن است بتوانند سوءهاضمه خود را مهار کرده و از زخم معده پیشگیری کنند. یک مطالعه روی موش‌های مبتلا به زخم معده نشان داد که هل می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند. هل می‌تواند سوزش سر دل را نیز کاهش دهد.

کاهش حالت تهوع

زنجبیل موجود در چای ماسالا برای از بین ‌بردن حالت تهوع عالی است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ درمورد حالت تهوع ناشی از بارداری، مصرف ۱.۱ تا ۱.۵ گرم زنجبیل در روز، به ‌طور قابل توجهی علائم تهوع را در زنان باردار بهبود بخشید. مطالعات همچنین نشان داده‌اند سایر مواد ضروری این چای، مانند دارچین، میخک، هل و فلفل سیاه، دارای خواص ضد باکتریایی هستند که می‌تواند از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کند.

توجه:

  • در برخی از ترکیبات چای ماسالا از رازیانه نیز استفاده می‌کنند که می‌توانید به دلخواه به آن اضافه کنید.
  • اگر چای ماسالا را زیاد دست کردید و اضافه آمد می‌توانید باقی مانده آن را خنک کرده و درون یخچال تا ۴-۳ روز نگه دارید.
  • برای استفاده مجدداً چای ماسالا را روی حرارت گرم کنید.
  • این چای را منجمد نکنید.
  • ترجیحا از شیر غیر لبنی مانند شیر نارگیل، شیر جو و شیر بادام استفاده کنید یا شیر لبنی کم‌چرب.

عوارض چای ماسالا و موارد منع مصرف آن

در مجموع، طبع بسیار گرم این نوشیدنی ایجاب می‌کند افراد گرم‌ مزاج در مصرف آن احتیاط کنند؛ همچنین:
  • زیاده‌روی در مصرف چای ماسالا، خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله بی‌خوابی، اضطراب و خستگی را به‌خاطر کافئین موجود در این نوشیدنی افزایش می‌دهد.
  • همچنین، مصرف زیاد آن می‌تواند منجربه نارسایی کلیه شود.
  • به دلیل وجود زنجبیل در این چای، افرادی که مستعد فشارخون یا قند خون پایین هستند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، بهتر است مصرف خود را محدود کنند.
  • جوزهندی اگر بیش‌ از حد مصرف شود، می‌تواند باعث توهم شده یا دارچین می‌تواند منجر به آسیب کبدی، ایجاد زخم‌های دهانی و کاهش قند خون شود.
  • علاوه ‌بر این، این چای برای زنان یائسه که دچار گرگرفتگی می‌شوند نیز مناسب نیست.
  • افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند نیز ممکن است با نوشیدن این دمنوش دچار حالت تهوع، گرفتگی معده، نفخ، گاز و اسهال شوند.
  • توصیه می‌شود زنان باردار تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی اجتناب نمایند،
  • زیرا موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن آن‌ها می‌شود.
  • چای ماسالا اغلب با داروهایی مانند هپارین، کوآمیدین، کلوپیدوگرل و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل NSAID، ایبوپروفن و ادویل تداخل دارویی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث کاهش تأثیر آن‌ها شود یا کاملاً اثرشان را از بین ببرد.

آنچه از مقاله خواص چای ماسالا آموختیم:

خواص چای ماسالا که یکی از نوشیدنی‌های کهن و بسیاری مقوی و گرم است به افزایش انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم بدن و سوخت چربی‌ها و بهبود مشکلات گوارشی کمک کند. با این حال زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی، برای افراد گرم‌مزاج و مبتلایان به اختلالات کلیوی مضر است. اگر قصد وارد کردن این نوشیدنی مقوی به رژیم غذایی خود را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید تا دچار عوارض این نوشیدنی بسیار گرم نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *